tirsdag 4. november 2008

Mye kan gjøres med maling!

Nå har vi eid huset i 8 dager og jeg er kjempefornøyd fordi vi har fått gjort så mye
Men rotete...
Bilde fra stua og inn mot kjøkkenet. Tydelig at dette er en arbeidssone, vi skal ta en skikkelig rydde og vaskedag i overimorgen, for nå er vi snart ferdige med malearbeidet.


Platene i stua er malt med "Latte". Takene på alle rom er malt hvite. De så faktisk helt fine ut til svigerfar begynte å male- da så vi at de var mere skittengule...men nå er de i allefall kritthvite og fine. Vi har revet ut foringer rundt vinduer og verandadør. Det kommer som tidligere skrevet nye vinduer og dører i hele huset. Stuevinduet blir delt i 3 med småruter i øverste del av ruta.

Litt mørkt på bildene. Her er det vist snart full mørketid, ikke særlig godt male-lys i allefall. Men koselig å stå her og småsynge litt og høre på P4 mens vi fyrer med ved i ovnen og tar kaffepauser på provisorisk vis oppå byggeplatene. Taklistene skal males og settes opp i morgen.
Vi har måttet bruke 3 arbeidslamper på en kurs i disse jobbedagene- elektrikeren har nemlig tatt strømmen over hele 1 etg, og vi henter all strøm fra 1 kontakt i 2 etg. Litt tungvindt. Kaldt ble det også da pumpen til oljeovnen ikke virker uten strøm. Men det blir fort varmt og deilig når vi får fyrt skikkelig i ovnen.


Gangen sett fra stua, også her er veggene malt i "Latte", nytt vindu og nytt gulv kommer. Her blir det grå skifer. Trappa skal males og beises og få nye trinn. Ledningsstumper henger det overalt etter en halvferdig jobb fra elektrikeren. Døra som gikk fra gangen og inn til kjøkkenet har pappa kledt igjen nå, så vi får kjøkkeninnredning langs hele den veggen. Praktisk og så liker jeg at vi ikke har åpning fra kjøkken til gang.

Gangen sett fra 2 etg.


Lille Hjertes rom. Her blir det litt tapet og litt maling, jeg har valgt en farge som heter "ro" den er svakt rosa/lilla. Nytt gulv blir det her inne også.


Gulljentas rom. Vi malte det i farge "Tyll"- en farge som på prøvelappen så ut som isblå. Og blått ble det- min første tanke var litt sånn "hjelp!" med Gulljenta elsker det! Hun synes hun har det fiiiineste rommet i hele huset- så da sier jeg meg fornøyd alikevell. Det kan vel males opp igjen om noen år.
De innebygde skapene er praktiske men var ikke så pene. De blir også malt og får nye knotter istedet for de stygge plasthåndtakene som sto på setter jeg på hvite små porselensknotter.
Og teakdøre bare roper "Mal meg!" - tror jeg må ta frem malekosten fort!
Gulljentas rom fortsatt- kneveggen under skråtaket har fått blå/lillastripete tapet. Gulvet og vinduet her inne blir byttet ut. Det brune oppå listene er ikke slurv men malertape. Ellers gleder jeg meg til å få tatt bilder av rommene i dagslys. Fargene på bildene blir helt feil da de er tatt i dårlig blitslys...
Nå er det kvelden på meg. Er så trøtt etter disse arbeidsdagene at jeg sover så godt.
Natti!








6 kommentarer:

vonnie sa...

looking to be a lovely home, but lots of hard work you are doing!
Best wishes on your new home!

Anonym sa...

Fy søren, det blir så lekkert. De skapene rommer mye skal jeg si deg. Vi har forresten satt skyvedører foran våre slike skap. Funker flott og det gir mer rom på gulvet også når man slipper hengslete dører.

Anonym sa...

Jeg er superimponert over hva dere har rukket! Det blir kjempebra!

Huset på landet sa...

Blir spennende å se hvordan huset blir når det er helt ferdig!! Misunner dere ikke arbeidet, for jeg VET at det er mye arbeid!!
Men, gud så fornøyd man blir når man er ferdig!!

Lykke til med oppussingen!!

Anonym sa...

Hei. Så flinke dere er!!! Blir artig å følge med.

Har et tips ang. dørene du tenker å male. Hvis de ikke er av spesiell størrelse er det ikke verdt det!! (Sier jeg som har mala sikkert 10 dører her i huset.) Nye dører koster ca 500-600 pr stykk, og du får dem aldri like fine. Vi holder på å bytte ut de dørene vi har brukt masse arb. og maling på. Blir kjempefint i forhold til de malede.

Anonym sa...

Du verden, for en fart dere har på oppussinga! Jeg er kjempeimponert over dere!!! Og så bra som det blir da :)

Vi har også brukt fargene ro og tyll på to barnerom. Kjempelekre farger (vi har jo god smak...).

Lykke til videre med oppussinga!