onsdag 8. oktober 2008

Kjøkkentegning nummer en..

JKE kjøkken hvit Milano


Men dette er da ikke kjøkkenet fra Nettoline som jeg har skrevet om før?- Nei det er et JKE kjøkken, folk sier stadig til meg at man stadig oppdager små detaljer og ting man ikke har tenkt på når man skal pusse opp, og det er jammen sant. Da vi tok mål av kjøkkenet og dro til kjøkkenbutikken fikk vi nemlig vite at vi slett ikke har standard høyde under taket, og Nettoline's kjøkken kunne ikke brukes om vi ikke klarte å få minst 4 cm mer. Det kunne derimot JKE men jeg er litt i tvil på om jeg vil ha dette kjøkkenet- dyrere ble det også. (rundt 60 000 men da er skapene ferdigmontert og mannen min vil helst slippe flatpakket...)



En annen ting som gjør at kjøkkenet ikke blir helt standard er at det er lagt rør i en "boks" som kommer ned i venstre hjørne rett ved vasken. Vi må altså finne på en lur løsning for å skjule denne boksen, og kanskje bare gjemme den inni et skap.

Kjøkkenet i dag (boksen med rør ligger i hjørnet ved vasken)

Jeg ser jo at gulvet er bygget opp- men hva finnes under tro? Vi må kanskje rive opp gulvet for å finne ut av akkurat det. I tillegg er nye takplater lagt oppå de gamle og har og vært med på å gjøre høyden mellom gulv og tak mindre. Takplatene er desverre bygget rundt den innredningen som står der i dag, så om den nye innredningen ikke passer i samme "hull" må vi plutselig gjøre noe med taket også..det ene drar det andre med altså..

Fargen på kjøkken-veggene blir iallefall krem mot hvit, gulv i skifterlaminat eller et annet litt mykere gulv (kork), veggfargen ønsker jeg meg hvitt med litt brunt i og tror jeg ender på caffe latte. Vasken skal være i porselen. JKE kjøkkenet på tegninga har skuffer med fulluttrekk og demping. Trenger jeg det? Hva er egentlig fulluttrekk? Glasskapet har glasshyller- er det dumt? Kan man velge glasskap med vanlige hyller eller vil det se rart ut?

Uforutsette ting kommer sikkert til å dukke opp hele tiden og det er vel bare å ta det som det kommer og være forberedt på at man aldri vet ting helt sikkert..



Sånn så huset mitt ut i dag, jeg og lille Hjerte tok en trilletur og så måtte vi selvsagt gå forbi huset vårt og titte..Det har regnet og regnet i flere dager så det var så deilig i dag når det endelig ble opphoold og til og med litt høstsol på huset. Men de fleste trærne i hagen har mistet bladene sine da..Nesten så jeg hadde lyst til å starte med å rake sammen litt løv i dag. Men overtakelsen er ikke før 27 oktober så jeg nøyer meg med å kikke- og konstaterer at jeg vil male det røde gjerdet hvitt, eller kanskje helst lage nytt gjerde...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det er jammen ikke greit å tilpasse nytt til gammelt, det har vi prøvd i noen år nå ;) Noen kompromisser må man inngå... Hvis dere skal ha opp gulvet kan det jo åpenbare seg dyrebare centimetre under, krysser fingrene for det. Vi har Nettolinekjøkken i furu. Kjøpte det på Bodø Interiør. Dessverre var det ikke vanlig med skap opp til taket da, noe jeg ønsker meg veldig nå. Men i våre glasskap er det vanlige hyller, og det ser ikke rart ut... Lykke til videre!

Anonym sa...

Denne bloggen må jeg følge med på! Ser veldig spennende ut! Har selv pusset opp et hus fra slutten av 70-tallet!

Lykke til med oppussing og kjøkkenvalg!!

Et par tips på veien (ting vi ikke gjorde som vi angret på etterpå):
- Velg masse skuffer istedet for skap!! Mye mer oversiktlig!
- Velg skap opp til taket om du kan, for da slipper du den fett og støvsamleren som blir der!
- Sørg for nok benkeplass! Det får man egentlig aldri nok av!! Skjønner fortsatt ikke hvordan tidligere huseier greide seg med 1 meter benk...

Skal følge med her!!

Laila sa...

Hei på deg. Første gangen på bloggen din, og her var det mye spennende.
Ser på tegningene, og det første jeg bet meg merke i, var at de har tegnet oppvaskmaskin under vasken. Og det går jo ikke... Men kjøkkenet blir nok fint det når du får tenkt på sånne hickups.

Knitgirl sa...

Laila- det ser virkelig sånn ut på tegningen men det er ikke vasken som er over oppvaskmaskinen, men en plate han har tegnet inn. Men nå blir det iallefall ikke dette kjøkkenet alikevel da;-)