torsdag 9. oktober 2008

Og så ombestemte jeg meg igjen...Kjøkken er vanskelig..



Jeg har sett på Kvik(for minimalistisk og flatt) HTH (fant ingen favoritt) , Norema (dårlig erfaring fra tidligere kjøkken), Sigdal (endel fint bl.a Herregård- men prisen...), JKE og Nettoline som har samme forhandler. Og så finnes det jo så mange andre som jeg ikke husker navnet på..



JKE kjøkken utgår i allefall etter at vi forsøkte å få de som har tegnet det til å hjelpe oss videre.

Tegningen jeg la ut i går er grei nok, men han som lagde den var liksom egentlig ikke så veldig opptatt av å skulle selge oss kjøkken.

Min kjære ringte kjøkkenmannen og etterlyste en Nettolinetegning som han også skulle lage for oss- men det hadde han glemt og fikk ikke tid til å lage den heller. Da mannen min lurte på om vi kunne komme innom butikken i kveld for å diskutere tegningen og gjøre noen endringer var beskjeden klar- de hadde det så travelt at det var det ikke noe vist i...Altså- ikke noe JKE kjøkken på oss...


Lindingø skap- enkelt og pent

Så jeg er tilbake med Ikea igjen- jeg liker virkelig Lindingø kjøkken, dessuten er det utrolig billig- nesten for godt til å være sant da? Det er masse detaljer jeg gjerne skulle vist mere om, jeg synes for eksempel at ventilator bør kunne settes inn i eget skap- men det ser ikke ut til at Ikea har et skap som passer og som er i serien Lindingø.
De hvite porelensvaskene "Domsjø"er kjempelekre og jeg vil veldig gjerne ha en slik dobbel- men blir den fortere stygg enn en vanslig stålvask tro? Blir det flere riper og merker? Hva med blandebatteri- hva passer til?
Glasskap- bør de ha glasshyller?
Lyslister- ja- men hvor mange og hvilke?
Kjøkkenøy- skal jeg ha det/vil jeg ha det?
Stekeovn for seg selv eller tradisjonellt under platene?
Hva gjør jeg med den dumme rør-boksen i hjørnet av kjøkkenet?
-og ikke minst hva skal jeg gjøre med gulvet- rive det vekk og legge nytt...
...Vi er vel heldige om vi har et kjøkken som kan brukes innen nyttår..

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ikke bare bare og skulle velge kjøkken!! Spesielt ikke når ikke forhandlerne er villige til å hjelpe!


Ikea har ventilatorskap som man kan sette ventilatoren i. Vi har det!! Skapet blir brukt til ventilator og til krydder. Noe særlig mer er det ikke plass til.
Hvis du skal ha skap helt opp til taket, så er det kanskje et vanlig 70cm skap som passer best (greit å ha god plass der hvor man skal stå og røre i grytene).

Porselensvask har jeg ikke peiling på, annet enn at hvis man mister noe tungt oppi, så kan den kanskje lettere gå i stykker enn annet. Stålkummene er ikke så tykke, og det blir en del merker i dem og. Men jeg er likevel fornøyd med vår, hvertfall til den prisen!!


Blandebatteri er det jo også MASSE å velge i! Jeg angrer på at vi ikke valgte et med slange i som er bevegelig. Hadde vært så greit å bare kunne dra ut når man skal skylle oppvasken.

Glass-skap bør ha glasshyller. Det er hvertfall min mening. Det har ikea!

Jeg misunner deg hvis du har mulighet til kjøkkenøy! Jeg har så lyst på det!! Med spiseplass og barkrakker, og masse skuffer!

Komfyren. Jeg hadde glatt valgt topp og ovn for seg. Vi har ovnen i arbeidshøyde, og det er så bra!! Slipper å bøye seg ned for å ta ut og sette inn ting!

Den rørboksen har jeg dessverre ingen forslag til deg hva du kan gjøre med. Er den bygd inn fra gulv til tak?

Når det gjelder gulvet: Hvis du har lyst på nytt gulv, så gjør det nå mens du har sjansen. Hvis ikke, blir du nok å angre deg senere!!

Lykke til!!

Knitgirl sa...

Bente- tusen takk for supre tips og råd! Det er kjempekjekt at du orker å kommentere og så er det så fint å høre fra noen som har vært gjennom samme runden.
Takk!

Laila sa...

Det er ventilatorskap i tegneprogrammet, og de passer til alle Ikeas dører.

Vi kjøpte vask et annet sted, og min svigermor som kjøpte sitt ikeakjøkken samtidig som oss men valgte Ikeavask, er ikke fornøyd med sin. Den er stripete og har merker hun ikke får bort. Mens min ser ny ut.

Kran kjøpte vi heller ikke på Ikea, da rørleggeren vår ikke ville montere den. Sjekk det før du evt bestiller. Svigerforeldrene mine har ikke problemer med sin krane fra Ikea.

Du får glasshyller i glasskapene, det fikk jeg iallefall uten å be om det.

Det hjørnet må du bare prøve å få tegnet rundt, det kan vel ikke legges inn i veggen mens dere holder på?

Skuffer er kjempebra, men husk å legg inn skap til kjøkkenmaskiner. Mine går iallefall ikke ned i skuffene.

Kjøkkenøy er herlig. Vi har det og det er hyggelig å stå og steke vafler f.eks mens ungene sitter på andre siden og spiser. Og god plass til baking osv.

Har du plass, ville jeg valgt å hatt stekeovnen i arbeidshøyde, det er vedlig praktisk.

Lys ville jeg hatt under hele kjøkkenet. Det er finest hvis man klarer å unngå mørke hjørner. Lyslister synes jeg er finest når de er gjærte rundt hjørnene, ikke bare inntil dekksidene som de gjør på Ikea. Ville løftet dekksidene og hatt lyslistene på endesiden av skapet også der det viser. (vinhylla og over kjøleskapet)
Hvis du har lyst på nytt gulv, hadde jeg definitivt gjort det nå. Da får du se hva som er under gulvet også, og kanskje senket det litt?
Lailaras fra NM

Anonym sa...

Det er viktig at butikken virkelig vil selge deg noe, hvis ikke får man ikke den servicen som man bør ha når man skal kjøpe så dyre ting! Stå på, det er virkelig ikke enkelt når man skal bestemme seg for noe som skal være slik i mange år framover... Lykke til, tror kanskje IKEA kan være løsningen...

Knitgirl sa...

Tusen takk for supre tips Laila og Elisabeth! Det kommer nok til å ta tid før vi er i mål med kjøkkenet skjønner jeg, mye å ta hensyn til og tenke på..Men nå er det helg!;-)