tirsdag 14. oktober 2008

Hva skal vi ha på gulvet?


Jeg tenker endel på hva slags gulv vi skal ha i huset. Jeg har sett på mange ulike og kommet frem til at jeg gjerne vil ha kork på barnerommene.


Det finnes så mange fine korkgulv. I varierte mønster og farger- så ikke se for deg en korktavle akkuraT...Dessuten er det mange andre fordeler med kork- det er varmt og mykt å trø på- det er enkelt å legge, klikkes på plass og det er miljøvennlig.

Champagnefarget korkgulv

Men ulempen er at det koster ganske mye...Jeg tror alikevell det er en grei investering, og synes dette må være perfekt på barnerommene da jentene jo oftest leker på gulvet og kork er så varmt og godt å sitte på, og så er det lyddempende- sikkert greit..


Stua skal få en mørkere parkett en den har i dag

Slik er stuegulvet i dag

Gammel eikeparkett med en del sår og hakk- kanskje kan den slipes ned, men det spørs om det ikke blir en jobb som koster mer enn den gir. Jeg så flere skader i den, og så ser jeg ikke så veldig positivt på å skulle slipe ned gulvet for så å lakke 4-5 lag med pussing mellom hvert lag, vi har jo faktisk en del andre ting å stulle med i huset...

I gangene og i trappa ligger det gammelt belegg..

60 Tallsbelegget har holdt seg på tross høy alderdom..

Jeg har mange ideer til hva jeg ønsker å gjøre med trappa og gangen. Trappa er i utgangspunktet veldig fin. Belegget skal ut og trinnene slipes og beises tror jeg. Her er en del trappeløsninger jeg synes er fine og kanskje et alternativ for vår trapp..(bildene er lånt i blogger og interiørsider)



Lys trapp med lukkede trinn og parkett


Veldig delikat farge på trinnene her- lyse og pene-
rutete fliser gjør seg veldig bra i gang synes jeg og kombinasjonen med trappen var kjempeflott

Her er trappetrinnene beiset ganske mørke og så lakket med blank lakk

En veldig pen trapp med et "rent" utseende, jeg likte dessuten fargen på veggen i trappa- never eller bast tror jeg- en fin kontrast til de hvite listene og trappetrinnene..

1 kommentar:

Anonym sa...

Flotte trappeløsninger du har sett på, likte spesielt den siste med farger og alt. Du bør kanskje også tenke på at trapper blir glatte.....

Kork på gulvet, hvordan blir det? Er det greit å vaske/moppe? Parkett er heller ikke kaldt å gå på, men det er derimot alt av laminatgulv. ta av deg på bena og kjenn på forskjellen i en byggvarebutikk, jeg lover deg du kjenner det. Man kan også isolere godt under parkettgulv.