søndag 21. september 2008

Vi har kjøpt hus!

Her starter jeg opp- mitt første innlegg i det som skal bli oppusningsbloggen min.

Så her er status pr i dag. Vi fikk tilslag på huset vårt i forrige uke, torsdag 18 september, og med det begynner en drøm som jeg har hatt i mange år.

Alt er spennende og nytt og litt skremmende, men endelig- vi har kjøpt hus. Kontraktsmøte regner jeg med blir nå til uka og da får jeg vel vite mer om når det blir overtakelse, flytting og så skal jentene endelig få se hvordan huset ser ut fra innsiden.


Enn så lenge har vi i dag besøkt huset og kikket fra utsiden. Jeg husket å ta med kamera, så jeg limer inn litt bilder her.




Jeg sakser inn litt info fra prospektet:


Innholdsrik enebolig - 5 soverom - 2 garasjer
Boligtype Enebolig
Eieform Eier (Selveier)
Ant. rom 5
Soverom 5
Primærrom 114m²
Bruksareal 174m²
Bruttoareal 190m²
Byggeår 1966
Tomt 876m² eiet
Regulering Eiendommen ligger i et området regulert til boligformål


Innhold:
Meget innholdsrik eneblig over 2 plan og kjeller. 1.etg. inneholder vindfang, entre/trapperom, soverom, kjøkken samt stue med utgang til terrasse med videre nedgang til mark.2.etg. inneholder gang/trapperom, samt 4 soverom.Kjeller inneholder trapperom/gang, dusj/wc-rom, boder og kjellerstue.
Standard:
Boligen er meget arealeffektiv og har en nøktern standard med hensyn på materialvalg og utrustning. Romslig bolig med god planløsning og et stort potensiale. Modernisering på på regnes for å oppnå dagens standard og krav.Se forøvrig vedlagt boligsalgsrapport for nærmere teknisk beskrivelse av eiendommen.
Fyring/Oppvarming:
Ovn for olje/vedfyring etablert i stue, samt eldre vedovn i kjellerstue. Forøvrig elektrisk oppvarming etter behov.
Beliggenhet:
Boligen ligger i et veletablert og barnevennlig område i tilknytning til Østbyen, ca 1,2 km sørøst for Bodø sentrum. Kort vei til både skole, Badeland, Nordlandshallen, Aspmyra, postkontor , legevakt, kolonialbutikker og City Nord, samt nærhet til flotte turområder.
Adkomst:
Beskrevne eiendom ligger nederst i Haakon VII gt. og er av hvit farge. Det vil bli skiltet med visningsskilt ved fellesvisninger.
Parkering:
Beskrevne eiendom har en frittliggende garasje og en tilbygget. Forøvrig parkering i tilknytning til adkomst bolig.
Overtakelse:
Ledig omgående.
Byggemåte:
Antatt fundamentert på god byggegrunn. Etasjeskillere i tre og vinduer i trematerialer. Yttervegger i tre med panel som fasademateriale. Taktekke skitet for ca. 10 år siden. Se forøvrig vedlagt boligsalgsrapport for nærmere teknisk beskrivelse av eiendommen.
Beskaffenhet
Ihht. målebrev utgjør totatl tomteareal 1039 kvm. Ca. 162 kvm av dette er veiareal og netto tomteareal er 876 kvm. Tomten er flat og opparbeidet med plen og noe beplantning. Normalt gode lys- og solforhold. Oljetank på ca. 850 liter er nedgravd på tomten.


Så noen bilder jeg har tatt i dag, samt noen tanker vi har gjort oss de aller første dagene...



Fra forsiden av huset, en liten veranda som nok må byttes ut etterhvert. Balkongdøra skal vekk- den er råtten, stuevinduet skal byttes ut



Inngangspartiet- denne delen av huset er ikke så verst men også her må alle vinduene byttes ut. Den lille "boden" ved trappa er pill råtten og skal rives. Over garasjetaket skimtes en liten luftebalkong i 2. etg den må sannsynligvis vekk- men her vet vi ikke tilstanden enda.

Baksiden av huset. Ligger mot en stor og overvokst hage, der jeg nok skal kose meg med planting etterhvert. Kjellervinduet bak trillebåra er knust og må byttes snarest (to lags glass, det ene er punktert) Veggen som er satt opp på siden ved huset skal rives, på andre siden finnes en dør med nedgang til vaskekjelleren.


Nærbilde av den "fine" veggen som skal vekk


Vestveggen har vært utsatt for mye vær og vind, den er i dårlig forfatning, her vokser også mange trær og planter inntill veggen noe som sikkert ikke har gjort det bedre. Hele veggen og vinduene skal byttes, eventuelt plater og isolasjon også

Vestveggen og døra ned til kjelleren, vinduet hører til kjøkkenet- her vises det godt at tilstanden er dårlig

Se alle buskene som vokser mot veggen..

Hagen fra forsiden av huset, flaggstang og solur skimtes..

Porten ut mot gata

Verandaen og vinduer inn mot stua

Det blir en spennende uke vi går inn i, jeg vet vel mer når jeg har vært på kontraktsmøte...

4 kommentarer:

Gunn Elin sa...

Det blir nok bra! Jeg kjenner meg igjen i mye av tankegangen din. Ett tips hvis dere bor i nærheten av en videregående der de har elektriker-/rørleggerlærlinger: Spør dem om de kan gjøre jobben for dere, som en del av opplæringa deres. Selv fikk vi innstallert alt elektrisk gratis! Ungdommene lærte masse og vi betalte bare for utstyret. Ulempen var at det tok lang tid. Men vi bodde jo ikke i huset selv da, og kunne koste på oss tidsbruken. De jobbet nemlig bare en dag i uka, men var da rundt ti stykker! Jeg gleder meg til å følge arbeidet deres framover, og til å se bilder innefra.

Knitgirl sa...

Tusen takk Gunn elin for gode råd, har ikke tenkt på at det gikk ann å kontakte skolen:-)

Anonym sa...

Gratulerer så mye med huset!

Ungene ble helt ville da de så hagen, og gleder seg til å komme på besøk!

Snakker gjerne om interiør og sånn, elsker sånn :)

Anonym sa...

Det blir nog bra - bara det blir klart!!! ;) Men, ni verkar få lite att göra framöver, hm...
Vet inte om jag ska meddela det - men gör det ändå ;) Har man hus - färdig med allt, bara börja om från början igen... varvet går runt, runt i cirklar. Men det är ju det som är det härliga med hus också ;)
Må så grankott... och lycka till!!!