lørdag 27. september 2008

Dette er vel det som kalles før-bilder..

I dag har vi igjen inspisert huset og fått sett oss litt nærmere rundt der. Etter en natt med storm og uvær der jeg sov svært lite fordi jeg bare tenkte på vinduene som bør byttes snart og den dårlige vestveggen var det greit å få komme inn i huset "vårt". Og selvsagt- det tåler da mer enn jeg tror..
Nå trenger jeg hjelp og inspirasjon til å finne ut hvilke farger, hvilke gulv, hvilket bad og kjøkken, hvordan skal stua se ut etc etc etc...
Sik er det iallefall i dag:
Sånn ser kjøkkenet ut i dag- eldre innredning fra ulike tidsepoker..


Fra kjøkkenet og ut mot stua, her er det faktisk trekkspilldør...Jeg håper på å rive deler av veggen og kle igjen den andre døra og lage kjøkkeninnredning langs hele veggen.


Yttergangen- her skal det males. Forøvrig henger det mange fine lamper i huset nå, men de vil vel nåværende huseier ta med seg. Trappa går opp i annen etasje der det er 4 soverom og et lite bad.

Badet har vaniljegult toalett, servant og badekar. Vegg i vegg ligger et lite soverom som vi etterhvert kommer til å ta med i baderomsarealet. Badekaret skal ut med en gang og et kabinett skal inn.På veggene blir det hvite Fibo tress baderomsplater og på gulvet blir det flis.


Her er de innebyde skapene på det som kommer til å bli vårt soverom. Det var vist ganske vanlig å lage slike skap på 50 og 60 tallet. Med litt maling og nye knotter blir de nok finere..

Vårt soverom...

Fra gangen og trappa opp. Alle veggene skal males, nytt gulv og ut med teak-gardinbrettene. Vi får inn nye vinduer og ny ytterdør.



Døra inn til stua. Egentlig kan denne bli kjempefin. Jeg synes det var kult med det svane-motivet i dørglasset. Døra skal males og håndtaket byttes

Mamma og jentene inspiserer kjellerstua. Fuuuruuuu..Malingen skal frem!


Kjellerstueovnen er kjempefin! Men plata under er blæh! Her må vi finne på noe annet..

Fra loftsgangen og ned mot yttergangen. Her har noen kost seg med å pynte med store blomsterborder på tapetrull langs hele veggen. Belegg i trappa skal ut.Her vil jeg ha lys trapp, lysekrone i taket og lyse vegger..

Yttergangen inn mot stua. Den andre døra i finer går inn til kjøkkenet- det er den døra jeg vil ha fjernet og erstattet med hel vegg.

Her ser dere hvorfor balkongen utenfor soverommet i 2 etg skal rives og bygges opp igjen- pill råtten!

Ja det var en liten rundtur i deler av huset- har ikke vist frem de andre 4 soverommene eller resten av kjelleren- men siden jeg trenger hjelp og tips så kommer det nok.


8 kommentarer:

vonnie sa...

Congratulations on your new house!
Feeling happy for you and your family!

Anonym sa...

Å fy søren for en jobb! Men ditt hus er som å se inn i vårt hus vi bor i nå sånn som det var når vi flyttet inn :o)

Vi har kun badet igjen å pusse opp. Først tok vi kjøkkenet, deretter soverommene, stua og gangen. Badet blir til neste år. Vi har ikke stresset, men pusset opp etter lommeboka og tiden. Høres ut som du har gode planer allerede og det er lurt. Lag deg en utklippsbok fra interiørmagasiner og klipp ut de gode ideene der du vil ha dem i ditt eget hus. Og ta bilder! Før og etter bilder og underveis. Ikke minst når dere river vegger og fjerner membran og legger nytt. Skulle noe skje siden kan dere dokumentere all jobben!

Anonym sa...

Slitan med hus! Det skal bli spennende å følge oppussingen!

Anonym sa...

Gratulerer!! Her er det klart for mykje moro, sveitte og kanskje ei tåre innimellom. Gledar meg til å følge med framover!

Hønehuset sa...

Her er jo mye gjort med maling! Vi bodde i et tilsvarende hus før. Det første vi gjorde var å male- alt! Dermed kunne vi flytte inn, og bo der med en følelse av at det var ok. Deretter tok vi ett og ett rom, en og en vegg ute. Alt etter lommebok og tid. Lappene flyr utrolig fort!! Den plata under ovnen i kjelleren kan males med slik varmebestandig maling. Den er jo ypperlig som underlag til flis også.
Tipser om en farge som heter vanilje, den har jeg brukt i gangen oppe og nede og i stua. Nøytral, fin farge, som ikke brekker til rosa eller andre nyanser.
Vi har 4 farger, som går igjen i hele huset. Hvit, vanilje, benhvit (ungenes rom)og tåke.
Så har vi en vegg på vårt soverom med tapet. Og i stua er det to veger som blir annerledes enn de andre.
Min erfaring er at det er fint og flott å titte i interiørblader, men det jeg synes er fint i disse bladene, ofte ikke er forenlig med huset mitt, eller hvordan vi lever. Med unger og dyr og alt mulig, er det ikke så lurt å ha hvite malte gulv. Lettere med laminat. Vi har heltre, brede furugulv i 1.etg. I andre etg har vi laminat- pære. Vi elsker pære-gulvet vårt, og har fått mange kommentarer på hvor fint det er. Jeg som egentlig helst ville hatt heltre-furu overalt, må si jeg er positivt overrasket over dette laminatet.

Et lite tips: Ikke puss opp og gjør slik at du bruker de neste årene på å vaske deg ihjel. Et stor hus er mye vasking..

Anonym sa...

Så spennende å få se bilder! Håper jeg får komme og se det på ordentlig før, under og etter:)

Hvis du liker farga hos oss, heter den N 1500. Helt lys grå, uten fargeskjær (mange lyse grå har jo gult, lilla eller beige skjær, som vises veldig godt hvis man har gardiner, tepper, møbler i "feil" farge til).Kjempeenkelt å bytte gardiner og farger på tilbehør etter årstid og høytid:)

Et vennepar malte alle furupanelveggene sine, kjempefint, men mye jobb, siden alle kvister må spakles først.

Tante fjerna vegg-til-veggteppe, fikk pussa og lakkert det ene og malt det andre plankegulvet som var under i mormor sitt hus fra etter krigen.

Kan spørre dem om tips hvis du vil:)

Anonym sa...

Jeg tror huset blir flott, bare ikke slit dere ut på å gjøre for mye om gangen.

Det er ikke alle lamper som kan tas med, så kanskje du får overta noen av de du liker?

Å fjerne den ene døra på kjøkkenet er sikkert lurt - skap og benkeplass får man vel aldri for mye av på et kjøkken...

Lykke til!

turvid sa...

Dette blir spennede å følge med på!