tirsdag 14. april 2009

Og hva er det egentlig jeg har i hagen?

Det er spennende med vår i hagen! Og ekstra spennende fordi jeg aldri har eid en hage før, men jeg har alltid ønsket meg en! Så nå går jeg her og verker og gleder meg så fryktelig til det grønnes!

Siden huset var et dødsbo har hagen fått vokse villt noen år. Plenen er full av løv og rask som jeg har raket vekk nå i påska. Vi har lagd oss en komposthaug, men hageavfallet utgjør en så stor mengde at vi nok må kjøre vekk en hel del...

Fordelen med å kjøpe en "gammel" hage er at her finnes det allerede masse planter og trær. Overalt kommer det opp Krokus og Perleblomster. Grønne blader som jeg tror må være tulipaner er det også mye av. Det må være tusenvis av løkplanter her!
Påskeaften var rene vårdagen her! Jeg fikk til og med fotografert en stakkars vår-syk humle som surret rundt i bedene...
Innendørs har vi plantet Ringblomst og Blomkarse, Stemor, Løvemunn og Pioner..De skal få komme ut når frostnettene er over.

Jeg har konstatert at vi eier rosenbusker, mengder med rosenbusker! De er store og de strikker og har fått vokse ut over alt- så det må nok skoges. Så er det de her høye rare trærne som jeg ikke husker navnet på, da snekkerne jobbet her i høst har de trampet i stykker en Kaprifol- jeg håper den kommer opp igjen...


Så er her fryktelig mange trær jeg ikke aner hva er, og hva som kommer til å vokse opp i blomsterbedene etterhvert blir en overraskelse...


Planer fremover- Plantasjen! Jeg trenger trillebår (den på bildet måtte jeg låne av en snill nabo) Så trenger jeg en kraftig hagesaks. Jeg skal lage potetland og jordbærbed. Heldigvis har en arbeidskollega lovet at jeg kan få låne jordfreseren hennes...Jeg begynner å ane at det å være hageeier er både spennende og kanskje mye arbeid...Men jeg gleder meg!









5 kommentarer:

Inger sa...

Så spennende med en ny-gammel hage. Artig å følge med på hva som vokser opp :)

Elisabeth sa...

Så spennende å se hva som kommer opp! Vi kjøpte gammelt hus, men hage har eieren aldri laget... Her bygger vi opp fra grunnen, og det er MYE arbeid..

Marita sa...

Gratulerer med hage. Det som er trampet på er bare å beskjære litt, så kommer det igjen. Et tips fra meg: Ta bilder i hagen, i bed og hva som som vokser og hvor og ikke gjør så mye nyplanting i år. Når høsten kommer så titter du igjennom bilder og beliggenheten til plantene du har. Da kan du planlegge i fred og ro hva du har lyst å nyanskaffe deg til neste år. Roser må du ikke beskjære for bjørka har fått museører, forresten.

Knitgirl sa...

Elisabeth- jeg innser at det å ha hage blir endel arbeid etterhvert, men kanskje fikk vi en lettere vei siden hagen alt var anlagt.
Marihøna- hyggelig at du følger med:-)

Marita- du burde definitivt bodd i nabolaget, du er liksom hagebloggernes dronning du! Takk for rosetips- jeg har selvsagt allerede klippet ned mange busker...dumt...

Gunn Elin sa...

Det er hyggelig med hage! Vi har nesten 1 mål med mosegrodd plen som jeg ikke gjorde NOE med i fjor. Men i år derimot... Jordres er viktig for åkerlaging, vi fikk låne en og skal utvide åkeren i år. Og så mye gøy som kan dyrkes, vi hadde potet, gulrot, blomkål, brokkoli, reddiker, basilikum, oregano, gressløk, plukksalat og ruccola! Ambisjonsnivået senkes i år, men mye skal plantes framover likevel. Så hva skjedde i natt da snøen lavet ned? Jeg vil ha tilbake våren nå :-) Her var også mange løker, og jeg flyttet på en del av dem i høst. De har likevel klart seg bra ser jeg! Lykke til med arbeidet!