fredag 17. april 2009

Noen flere før og etter-bilder

Jeg har litt problemer med å vise før og etter-bilder i huset vårt. Fordi- vi er jo ikke ferdige! Soverommene er pusset opp ja, men overalt gjenstår det småting- småting som faktisk tar uhorvelig tid å få på plass. En list her, maling rundt en dørkarm, en hylle som skal opp, nye gardiner som skal inn....Jeg innser at dette kan ta lang tid for vi jobber fortsatt med grov-delene av oppusninga og akkurat nå er det kjellerstua som kvistlakkeres, grunnes og males...
Men her er et av rommene som er sånn nesten ferdig. Lille Hjertes minisoverom...

Slik så det ut en av de første dagene i oppusninga. Tapetlagene skrellet vi av, og det ble vanskeligere og mer gjenstridig for hvert lag vi kom til..
Og slik er det nå- veggene er tapetsert og malt, nytt gulv er lagt, nytt vindu med karm er kommet inn..Dette er et lite rom altså, med skråtak som og tar noen kvadrat..


I huken under taket har vesla fått en koselig sengekrok..

Stripe-tapetet skulle egnentlig dekke alle veggen, men den var såpass vanskelig å legge at det ble med denne veggen. Resten av rommet er malt i dus lilla/syrin. Jeg regner med hun vil bytte ut den fargen etterhvert.. Så mange møbler har hun ikke og jeg er på utkikk etter en lav hulle med minst to rom som kan stå under skråtaket ved siden av senga hennes..

Så er det stua da...

Her er det mye som gjenstår...Parketten skal byttes ut, når vi bare får kasta ut den stygge parafin/vedovnen som står her (den ryker ut til sommeren.) Bokhylla er her bare midlertidig- må ha et sted å oppevare litt av rotet mitt før "biblioteket" i kjellerstua er ferdig.Og jeg trenger nye spisestuestoler! Vi har bare 4 og de er av dårlig kvalitet med mange hakk og maling som flasser. Gardinene henger midlertidig- jeg venter på persienner. Har bestilt hvite stoffpersienner fra Kirsch og lurer litt på om det er nok eller jeg skal ha gardiner i tillegg?



Stua fra andre siden- her er ovnen som jeg gleder meg til å bli kvitt! Brannmuren skal endres, men hvordan har vi ikke helt bestemt oss for...Og så kommer det inn en peis eller iallefall en vedfyringsovn
Kjøkkenet

Her mangler det lister flere steder. Lyslister under skapene, men skapene må fores ut i hjørnene først.. Så må vi finne en eller annen finurlig løsning for "boksen" i hjørnet der rørene går.

Godt å ha kjøkkenhjelpere som ivrig vasker opp den samme kaserollen minst ti ganger og bruker en halv flaske zalo og flere liter vann. Med en lett bøy i knærne og skikkelig svung på vaskekosten...



4 kommentarer:

SNILLPIKE♥ sa...

Oppussing tar desverre alt for lang tid..... Har liten tålmodighet når det drar ut, skulle helst hatt alt ferdig på en gang. Men det er og blir nok kjempefint hos dere. God helg til deg og dine.

Elisabeth sa...

Synes dere har fått gjort mye på kort tid, og stua er blitt en helt annen. (Selvfølgelig kjøkkenet også, men det har jeg sagt så mange ganger ;)) Jeg hadde bare persienner i et halvt års tid, men etter hvert ble det gardiner i tillegg. På sommeren var det fint, men da det ble vinter fikk jeg behov for noe lunere....

Fríða sa...

åh, det er ved at være så fint i jeres fine gamle hus. jeg kan fortælle at man nok aldrig bliver helt færdig når man bor i et gammelt hus. når man har nået rundt er det et eller andet der skal pusses opp igjen, huset bliver jo ikke yngre fordi det ser godt ud!¨
kh.fra Island
Frida

Marte sa...

Så fint dere har fått det!! Oppussing tar som regel dobbel så lang tid, og koster dobbelt så mye, ifht hva man hadde planlagt.. men så er det jo så deilig å få det "akkurat" slik man vil ha det :D
Når du sier stoffpersienner regner jeg med du mener plissègardiner? Jeg har også det, på spisestuen, men nå er det kommet liftgardiner i tillegg... synes det ble litt kaldt :) Men plissèene er lunere enn vanlige persienner, og mye finere synes jeg :)
Lykke til vidre! :)