onsdag 31. desember 2008

Kjøkkenet er på tur!


Det har vært stille i huset nå i jula, malekost og hammer har fått hvile mens vi har kost oss og slappet av.



Jeg må innrømme det klør litt i fingrene etter å få satt i gang med å lage trapp og å få malt det lille garderoberommet i yttergangen så det setter jeg i gang med i Januar.

Sånn så det ut ved inngangspartiet noen få dager før jul- den nye døra er satt i. De grå partiene er forgrunnede og skal males hvite når det blir vår.


Nå venter vi på kjøkkenet vårt som kommer fra Sverige om få dager.
Ikea jobbet raskt da bestillingen vår endelig ble behandlet (ventetid på tre uker) og 5 Januar kommer kjøkkenet vårt. Jeg aner rett og slett ikke hvilken ende vi skal starte i når det gjelder kjøkkenet. Fordi rørleggeren må inn her og flytte på både rør og avløp og sette inn ny varmtvannsbereder, men pga alt rørarbeidet må vi kanskje pusse opp badet samtidig med at vi pusser opp kjøkkenet
Mao- den kan bli en hektisk og rotete tid fremover. Jeg frykter at Toro og Grandiosa blir fast kost en stund.. Så skal gammelkjøkkenskapene rives ut, taket skal rives og lesseg nytt og ikke minst gulvet på kjøkkenet skal rives opp og nytt legges. Vi må skal velge en parkett til kjøkkengulvet og den bør være sterk og holdbar, samtidig som den selvsagt bør se fin ut. Til sommeren legger vi samme parketten på stuegulvet også.


Nå midt i storm og blest tyder det på at oljeovnene i stua er gått fri for parafin- det passet veldig dårlig. Vi får satse på vedfyring fremover.


Ellers har vi kjøpt nye trappetrinn til hovedtrappa opp, det blir eiketrinn og eikegelender og lys malt trapp.

Elverket har vært her i romjula og merket av hvor kabelen til hovedstrøminntaket er- det er nemlig plassert inne i huset, på et dusjrom i kjelleren, jeg skjønner ikke hva forrige huseier tenkte på da han plasserte en dusj ved siden av hovedstrøminntaket...Den strømboksen må altså ut av huset! Desverre er det masse jobb med den og elverket og kommunen krevde flere søknader fra oss før dette kan gjøres. Og som ikke det var nok må vi betale avgift på 7000 for å få den boksen fjernet og vi må selv grave ned til kabelen i hagen- litt av en jobb å grave en meter ned nå som det er vinter...grrr

Innimellom alt som skal gjøres innendørs må vi kjøre flere lass med søppel- gammelt bygningsmateriale. Nå ligger det stablet i hagen og det ser fælt ut synes jeg. Nå har all den fine julesnøen smeltet så da vises det ekstra godt.

Natt til lillejulaften- julestemning i massevis!

Nå skal vi ut å montere utelys! Jeg ønsker alle som leser her et GODT NYTTÅR!!! Mere blogging garantert i 2009...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Både kjøkken og bad på en gang kan bli en prøvelse. Du får lage dere en liten krok i stua hvor ovnen kan settes og en liten benk ved siden av kjøleskap. Det kan ta lengre tid enn antatt, sier jeg bare.... Lykke til. Blir morsomt å følge oppussingen i 2009 også! Godt nytt år!

Anonym sa...

Godt nyttår til dere alle fra meg og mine!

Parketten vår er forresten Jarrah fra Kahrs (eller hvordan det skrives). Dere kommenterte begge at dere likte den veldig godt da dere var hos oss. Den tåler veldig (!) godt matsøl og vannsøl både på kjøkken og gang (er ikke så ofte vi tørker opp regn og snø etter sko og uteklær med en gang, og det vises ikke engang etter over 1.5 år). Skal også mye til før det blir riper og hakk. Enkelt og raskt gulv å vaske :)

Anonym sa...

Dere er virkelig kjempeflinke, jeg blir helt matt bare av å lese....men så har vi pusset opp og bygget på i snart et helt liv, så jeg begynner å nå metningspunktet!
Og nå bygger vi hytte, til påske har det tatt 3 år fra den gamle ble revet, og da kan vi kanskje flytte inn! Alt som kunne gå galt har gått galt, kunne ha skrevet bok om det, men vil nok helst glemme alt når det engang blir helt ferdig!
Følger spent med videre!
...og lykke til!